miercuri, 18 mai 2011

Campanie "Avortul In Randul Adolescentelor"

MOTTO: 

“ FIECARE COPIL AR TREBUI SA FIE DORIT “

Introducere:
Am ales aceasta tema, deoarece avortul se practica de foarte mult timp si reprezinta un fenomen atat la noi in tara cat si in strainatate. Efectul acestuia se resimte in primul rand in rata scazuta a natalitatii. Romania este o tara cu o rata deosebit de mare a avorturilor de aproximativ 75% din numarul total de sarcini, ocupand primul loc in Europa din acest punct de vedere. In general se afirma ca principala cauza pentru aceasta situatie este recensiunea economica, lipsa posibilitatilor materiale pentru cresterea unui copil etc. Cu toate acestea avortul nu poate ramane o solutie pentru femeile aflate in criza emotionala datorita sarcinii nedorite, date fiind numeroasele sale efecte secundare atat in plan fizic, psihoindivual si social.   
In consecinta, avortul este un fenomen ce devine tot mai ingrijorator, atat prin frecventa cat si prin multitudinea efectelor negative pe care le aduce. Totusi recurgerea la aceasta practica reprezinta o alegere pe care o femeie o face din diferite motive. In acest caz devine foarte importanta determinarea factorilor favorizanti ai avortului, care sunt in relatie cu aceasta decizie luata de femeie, cat si scoaterea in evidenta a consecintelor negative pe care le produce avortul.
Prin proiectul “Pentru viata” se urmareste realizarea unei campanii de informare-educare-constientizare privind riscurile unui avort,ce are drept scop informarea tinerelor din jud. Iasi si promovarea dreptului la viata.
Proiectul este destinat,in special,tinerelor insarcinate cu varsta cuprinsa intre 14-17 ani cu risc de avort. Se urmareste constientizarea tinerelor cu varsta cuprinsa intre 14-17 ani,insarcinate,asupra riscurilor unui avort,printr-o serie de activitati cum ar fi:informarea acesteia prin intermediul unor casete video si a Campaniei, consilierea tinerei.
. Avortul in randul adolescentelor constituie un fenomen destul de vast , in care problemele cu care ele se confrunta sunt numeroase. Problemele sunt atat in plan psihic( stabilitatea emotionala), in plan social( rusinea cu care se confrunta in comunitate, familia expusa la aceasta rusine si valorile morale se pierd odata cu aflarea acestui lucru), adolescentele au probleme si pe plan educational, deoarece sunt privite mai diferit de cadrele didactice, cu riscul de a fi in primul rand judecate de cei din jur, iar  mai apoi ajutate.
Obiectivele si Ipotezele cercetarii:
Obiectivele cercetarii:
  •   Promovarea dreptului la viata; 
  •   Constientizarea tinerelor cu varsta curpinsa intre 14-17 ani, insarcinate, asupra riscurilor unui avort;
  •   (Re)integrarea familiala a tinerelor cu varsta curpinsa intre 14-17 ani, insarcinate, cu risc de avort;
  •   (Re)integrarea sociala a tinerelor, insarcinate cu risc de avort;
  •   Cunoasterea complicatiilor ce por interveni in sanatatea personala si consecintele sociale.
 Ipotezele cercetarii

Pornind de la definirea problemei de cercetat putem formula o serie de ipoteze cu privire la aspectele ce urmeaza a fi cercetate. Statisticile arata ca adolescentele, cu varsta cuprinsa intre 14-17 ani, sunt cele mai supuse riscului de a face avort. Campania este  necesara intrucat avorturile in randul adolescentelor, cu varsta curpinsa intre 14-17 ani, a crescut si acest lucru se datoreaza, in general, din cauza lipsei de informare. Datorita acestui fapt proiectul propune o Campanie de Informare- Educare- Constientizare asupra riscurilor unui avort. Un drept fundamental al drepturilor omului este “dreptul la viata” si din acest motiv trebuie sa luptam pentru ca acest drept sa nu fie incalcat. Nu trebuie sa dispara principiul mostenitde la strabuni si anume de a ocroti copilul si oamenii slabi. De aceea, daca “fenomenul” ( avortul in randul adolescentelor cu varsta curprinsa intre 14-17 ani ) nu este tinut sub control, apar si alte consecinte, cum ar fi abandonul scolar, izolarea, marginalizare si cresterea problemelor de sanatate in randul tinerelor.


Grupul tinta

Grupul tinta al proiectului va fi  reprezentat de adolescente cu varsta cuprinsa intre 14-17 ani , dar si de populatia generala. Mesajul dezvoltat va fi promovat  prin intermediul unei campanii, realizata la nivelul judetului Iasi, atata in mediul urban cat si in cel rural.
Vor beneficia de serviciile oferite in cadrul campaniei, adolescentele cu varsta curpinsa intre 14-17 ani care din diferite motive , nu pot pastra copilul si s-au gandit sa aleaga avortul.Informatiile despre serviciile oferite vor furnizate printr-o Campanie de Informare –Educare - Constientizare asupra riscurilor unui avort in judetul Iasi.
Motivele care au stat la baza alegerii acestui grup tinta sunt statisticele care arata ca adolescentele cu varsta cuprinsa intre 14-17 ani sunt cele mai supuse riscului de a face avort, intrucat sunt la o varsta dificila in care principala lor preocupare este scoala. Ele prefera sa continue studiile si sa-si formeze o cariera, iar o sarcina nedorita le-ar sta in cale.
Tinerele cu varsta cuprinsa intre 14-17 ani nu poseda destule informatii privind o sarcina.Adolescentele nu pot sa-si ingrijeasca singure copilul si nu au conditii pentru ca acesta sa se dezvolte, si din acest motiv opteaza pentru avort. Printre numeroasele motive pentru care avortul este prezent la o varsta atat de frageda, adolescentele se mai lovesc si de “zidurile” societatii in care traim. Asa cum am expus si mai sus, adolescentele care au apelat la avort, la aflarea acestui lucru sunt discriminate din toate punctele de vedere, iar noi ca societate nu facem nimic pentru a ajuta aceste fiinte ci primul lucru care il facem e sa judecam, in loc sa ne intrebam, “ De ce ?”.
Tinerele sunt la varsta la care se lasa influentate de ceilalti si nu au capacitatea de a decide singure intr-o astfel de problema. Nu cunosc riscurile si nici consecintele care por aparea in urma unui avort, altfel spus, nu stiu ce implica un avort. Nu primesc sprijin de acasa sau nu vor ca parintii lor sa afle despre problema lor, nu primesc spijin nici din sfera educationala, tot ceea ce primesc sunt discriminari, fie ele directe sau indirecte.
Importanta desfasurarii acestei campanii pentru grupul tinta se doreste a avea un impact asupra adolescentelor si asupra intregii populatii. Tinerii ieseni vor avea, cu ocazia acestei campanii sansa de a se informa in privinta dreptului omului, a metodelor de contraceptie si a riscurilor unui avort.
 
Metodologia abordata
  
Ca metodologie am folosit ghidul de interviu, pe care l-am aplicat in doua unitati de invatamant. Interviul s-a desfasurat in grup la orele de dirigentie, la cerinta dirigintelui, unde s-a discutat despre aceasta problema cu care se confrunta adolescentele, dar si individual selectand un numar de 10 eleve, din ambele unitati scolare pentru a raspunde la cateva intrebari in ceea ce priveste avortul in randul adolescentelor.
 
Interpretarea datelor

Din analiza interviurilor efectuate reiese faptul ca tinerele adolescente sunt partial informate in ceea ce priveste avortul si riscurile aferente.Majoritatea tinerelor spera sa nu fie puse vreodata in fata unei asemenea situatii, precum cea a avortului.
Conform informatiilor extrase din interviuri, legatura parinte-copil nu este una deosebit de stransa, prima persoana la care ar apela o fata intr-un caz de sarcina ar fi prietenii apropiati. Deasemenea se pare ca fetele  pun  pret pe moralitate si dreptul la viata.
Tot in cadrul interviurilor am mai intalnit si fete care au raspuns mai restrictiv la intrebari, nedorind sa dea prea multe informatii, iar daca ar fi vreodata puse in situatia de a face avort ele nu ar sta sa se gandeasca de doua ori inainte de a face acest lucru, pentru ca inainte de toate e viata lor in joc si viitorul.
Din interviuri am observat ca se doreste foarte mult implicarea societatii in problemele adolescentilor din ziua de azi, deoarece ei sustin ca aceasta neimplicare , nepasare a mediului in care traiesc duc  la probleme si mai grave si la dezvoltarea unor probleme sociale cu care greu lupti atunci cand ele au luat amploare.


Concluzii

Avortul trebuie privit ca o ultima solutie, viabila doar in cazul in care viata persoanei insarcinate este in pericol.Campaniile de educare, informare si constientizare chiar daca au un impact moderat ele trebuie sa continue pentru ca rezultate sa fie pe timp lung. Se anticipeaza ca dupa aceasta campanie numarul de avorturi va mai scadea, sau cel putin tinerele vor avea cunostinta de cauza, vor fi informate asupra a ceea ce urmeaza dupa avort.

 

PUBLICAT DE: Ungureanu Valentina,Tanaselea Teodora-Elena si Poenaru Roxana

           


  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu